En månad utan strötid på Facebook

Hur Facebook dödade all kreativitet. Det skulle kunna vara titeln på min självbiografi om jag fortsatte leva så som jag gör nu. Som sagt har jag precis kommit tillbaka från en två månader lång resa och jag märker att alltför mycket av min tid nu går åt till slösurfande på Facebook. Under resan var Facebook ett praktiskt sätt att hålla kontakt med nära och kära men eftersom jag tillbringade dagarna med att upptäcka nya ställen och vara ute i solen fanns det ingen risk för att facebookandet skulle ta över mitt liv. Nu när jag är hemma igen är det dock en helt annan historia. I mitt föregående blogginlägg gav jag rådet:

Tillbringa mindre tid på Facebook.

I mitt dagliga liv märker jag till min fasa att det lätt går en halv timme på Facebook – och en halv timme till och en halv timme till och sådär håller det på (i värsta fall). Nu när jag har varit hemma i snart två veckor och försökt få ordning på mitt liv här tycker jag att det är dags att åter börja leva som jag lär. Det innebär alltså… Can you see where this is going? Jag tänker tillbringa mindre tid på Facebook.

Jag har blivit inspirerad av zenhabits och tänker försöka mig på en utmaning som lyder såhär: En månad utan strötid på Facebook. Jag erkänner att det skulle låta bättre med “en månad utan Facebook”, men på Facebook händer trots allt så mycket – jag får inbjudningar till evenemang, jag får joggingsällskap, jag håller (fortfarande) kontakt med vänner på andra sidan jorden osv. En månad utan Facebook känns alltså inte fördelaktigt i nuläget. Det som däremot skulle kännas fördelaktigt men ändå inte fullständigt isolerande är att begränsa min tid på Facebook till en halv timme per dag. På det sättet kan jag fortfarande hänga med i svängarna men skala bort onödigt häng på sidan.

Härmed förkunnar jag alltså att min månad utan strötid på Facebook har inletts. Det kommer säkert att vara en hård utmaning och om det är mycket som jag har missat under ett dygns lopp kommer jag att få bråttom att kolla igenom allt och svara inom en halv timme men jag ska göra mitt bästa för att följa detta. Jag kommer fortfarande ihåg en tid då jag fick surfa på nätet i högst en halv timme om dagen (tiden före bredband) och jag verkar ha överlevt den tiden så med det minnet som jämförelsegrund borde det här väl inte vara så svårt? Häng med på utmaningen!

1 thought on “En månad utan strötid på Facebook

  1. Jag tycker om sådana här mini-utmaningar (som du säkert vet). Sku själv inte heller vilja lämna bort Facebook helt och hållet, för det är det lättaste sättet att hålla kontakt med vänner o familj hemifrån just nu. Funderade här att email kunde funka som ett substitut, men vad är det nu sen för skillnad om man hänger på facebook eller läser mejl? Vet ej. Har du annars funderat på hur mycket tid du använder vid datorn, eller gäller det bara facebook?
    Och zenhabits brukar ha ganska bra idéer faktiskt 🙂

Leave a comment